تجمیع چند ملک

در بعضی موارد چند ملک به جهت برخورداری از عوارض تشویقی املاک تجمیع میشوند.
تجمیع چند ملکیکی از چاره‌های اندیشیده‌ شده در کلانشهرهایی مانند تهران جهت جلوگیری از افزایش چشمگیر قیمت املاک ، خرد کردن املاک بزرگ به قطعات کوچک‌تر و نیز تجمیع قطعات کوچک به املاک بزرگتر به ویژه در بافت‌های فرسوده جنوب شهر است تا مقدمات ساخت و ساز آپارتمان‌های کوچک با رعایت استانداردهای مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی و نیز رعایت تعریض معابر و پارکینگ و انباری تفکیک شده ممکن شود. در واقع تا رسیدن به بازار متعادل می‌توان از این راه میان‌بر در کنار سایر طرح‌های دولت از قبیل حمایت از انبوه‌سازان یا تسهیلات واگذاری زمین، بهره‌گیری کرد تا زمینه‌های متعادل‌تری فراهم شود.

یکپارچه‌سازی چند قطعه زمین به صورت یک قطعه بزرگتر و با یک سند مالکیت 6 دانگ در مواردی‌ که دو ملک که در مجاورت هم بوده و هر دو از لحاظ ثبتی تحدید حدود شده و یا سند مالکیت صادر گردیده است و مالک هر چند پلاک یک نفر بوده و یا در صورت تعدد مالکین در حال حاضر بصورت یک مجموعه ( یک باب خانه یا مجموعه آپارتمانی و غیره) درآمده باشد میتوانند در صورتی که تجاوزی به مجاورین و معابر و اموال عمومی نشود از طریق اداره ثبت اسناد و املاک نسبت به تجمیع حدود اقدام که در نهایت با بازدید محل توسط کارشناسان (نماینده و نقشه بردار) ثبت ، حدود تجمیع و پس از ابطال اسناد مالکیت اولیه و سند مالکیت تجمیعی صادر و تسلیم میگردد.


 شرایط تجمیع حدود املاک 

1- هرگاه پلاکهای مورد تجمیع دارای مالکین مشاعی باشند، مالکین باید سهام مشاعی برابر پلاکهای مورد تجمیع داشته باشند.

2- هیچ یک از پلاکهای مورد تجمیع در قید بازداشت نباشند.

 3- هیچ یک از پلاکهای مورد تجمیع در قید اسناد شرطی و یا رهنی نباشند.

 4- اسناد مالکیت پلاکهای مورد تجمیع از نظر مساحت و حدود مطابق دفتر املاک باشند.

5- پلاکهای مورد تجمیع کاربری یکسان داشته باشند، لذا چنانچه قطعه زمینی با کاربری مسکونی در مجاورت پلاک دیگری قرار گیرد که کاربری مسکونی ندارد با وجود تمام شرایط دیگر با هم قابل تجمیع نخواهد بود.


تجمیع کردن ملک برای نوسازی چه مزیتی برای صاحبان املاک کلنگی دارد؟

طبیعتاً یکی از مهم‌ترین عواملی که در تجمیع املاک کلنگی مؤثر است، متقاعد کردن صاحبان این املاک برای فروش خانه کلنگی یا واگذاری برای تجمیع و دریافت واحدهای ساخته‌شده در آینده است. مطمئناً باید مزیت‌های زیادی برای صاحبان خانه‌های کلنگی وجود داشته باشد تا آن‌ها قانع شوند که برای نوسازی، ملک خود را به سرمایه‌گذاران، واگذار کنند. معمولاً املاکی که برای تجمیع مورد بررسی قرار می‌گیرند، دارای خانه‌هایی قدیمی هستند و اگر به ازای دریافت ملک از صاحبان این خانه‌ها واحدهای آپارتمانی جدید، بعد از ساخت به آن‌ها تعلق گیرد، می‌تواند امتیازی بزرگ تلقی شود و آن‌ها را متقاعد سازد.
دریافت واحد نوساز بعد از ساخت مزایای زیادی برای صاحبان املاک کلنگی دارد. زیرا بدون صرف هیچ هزینه‌ای صاحب خانه نو می‌شوند. حال اگر خودشان می‌خواستند دست به چنین کاری بزنند، باید هزینه بسیار زیادی را متحمل می‌شدند. از طرفی دیگر نیاز به بازسازی ملک ندارند و این هزینه نیز برای آن‌ها از بین رفته است.
آنها در خانه‌ای زندگی می‌کنند که از خیابان و کوچه‌های استاندارد بهره می‌برد، همچنین دیگر در بافتی به نام بافت فرسوده زندگی نمی‌کنند و ازلحاظ زیبایی و تردد در آن مکان با مشکل روبه‌رو نمی‌شوند. باید یادآور شد که خانه‌های نو دیگر مشکلات خانه‌های فرسوده را ندارد و مقاومت در برابر زلزله نیز افزایش یافته است.
همچنین ارزش اقتصادی ساختمان نیز افزایش پیدا کرده است. زیرا قبلاً یک ملک کلنگی برای صاحب خانه بوده و بعد از تجمیع و نوسازی آن ملک به یک تا چند واحد آپارتمان نوساز تبدیل شده است. درنتیجه صاحب خانه‌های کلنگی ازلحاظ اقتصادی نیز بسیار سود برده‌اند.
البته تمام این شرایط به شرطی است که پروژه تجمیع به‌سرعت صورت پذیرد و خانه‌های جدید سریعاً به صاحبان تحویل داده شوند. تنها هزینه‌ای که برای صاحبان خانه‌های کلنگی وجود دارد هزینه اجاره یک‌ساله یا دوساله برای آماده شدن و نوسازی ساختمان‌ها است که در بعضی از اوقات این هزینه را سرمایه‌گذار تقبل می‌کند.

حفـاظت از میـراث تاریخی هنگام تجمیع

حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و معاصر شهرها، شامل حفاظت از کلیه آثار ثبت‌شده و کلیه آثاری که در آینده ثبت خواهند شد و رعایت حریم مجموعه ثبت‌شده دارای حریم، الزامی بوده و هرگونه تغییر در عرصه آثار مذکور منع قانونی دارد.
در این راستا هنگام درخواست تجمیع، یکی از نکاتی که باید مورد نظر واقع شود، حفاظت از آثار معماری معاصر، و اینکه هرگونه مداخله با هماهنگی شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری صورت خواهد گرفت همچنین تغییر در نمای بناهای ارزشمند تاریخی ممنوع، و هرگونه اقدام برای ایمن‌سازی این بناها و تغییرات در داخل بنا، منوط به مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
شایان توجه است که ضوابط ساخت و ساز شامل مرمت، احیا، بهسازی، نوسازی و بازسازی، در کلیه آثار و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده توسط سازمان میراث فرهنگی، از جمله پلاک‌های واقع در زیر پهنه‌های مسکونی ارزشمند تاریخی تابع ضوابط و مقررات مصوب میراث فرهنگی است. بنابراین هرگونه ساخت و ساز در مجاورت یا حریم آثار ثبت‌شده، با کسب مجوز و رعایت ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مجاز است.



در صورتی که در مورد شرایط تجمیع چند ملک نظری دارید در زیر آن را عنوان کنید تا دیگران از آن استفاده کنند بلکه گره گشا باشد . با تشکر



   نظر و یا پیشنهاد شما در مورد شرایط تجمیع چند ملک

شماره همراه و ایمیل فقط جهت اطلاع رسانی از پاسخ می باشد و نمایش داده نخواهد شد.


  • ابراهیم دو شنبه، ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۹:۵۲

    باسلام ، آیا 2 ملک کلنگی همجوار هرکدام با متراژ زمین 93 متر جمعآ 186 متر امکان تجمیع و برخورداری از 20 درصد تراکم وجود دارد. ملکها در بافت فرسوده نیستند