چگونگی ارزشیابی ملک در بازار خرید و فروش

پارامترهای زیادی از جمله نوع کاربری و سند ، منطقه، امکانات و .... در قیمت یک ملک تاثیر می گذارند . در این مقاله ما به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد
چگونگی ارزشیابی ملک در بازار خرید و فروش

خرید و فروش خانه یا هر نوع ملکی از جمله مغازه؛ دفترکار، آپارتمان و ...  یکی از اقدامات مهمی است که ممکن است در طول زندگی هر شخصی اتفاق بیافتد. خیلی از افراد هنگام خرید خانه، نمی‌دانند چه عواملی در قیمت گذاری املاک تاثیر گذار هستند و بدون آگاهی یا مشاوره از دیگران به خرید آن اقدام می‌کنند که در نهایت منجر به پشیمانی و شکست خواهد شد. در این مقاله ما سعی کردیم نکات مهمی که در قیمت گذاری املاک نقش دارند را برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

قیمت ملک از فاکتورهای متعددی متاثر می شود

شهر / منطقه / محدوده

آدرسی که ملک در آن واقع شده است اولین و مهمترین پارامتری می باشد که قیمت را تحت تاثیر قرار می دهد . 

نوع سند در قیمت گذاری ملک تاثیر زیادی دارد

املاک سنددار بسته به اینکه چه نوع سندی دارند ( به طور مثال سند شخصی، اداری؛ تجاری، سند اوقافی، سند تعاونی و… ) قیمت‌های متفاوتی دارند.

متراژ و مساحت ملک مورد نظر

یکی از خصوصیات مهم ملک برای قیمت گذاری مساحت است که بر اساس واحد متر مربع قابل اندازه گیری است. هر قدر مساحت بیشتر باشد قیمت ملک بالاتر است.

خوش نام یا بد نام بودن منطقه مورد نظر

 هر خریدار برای خرید خانه، منطقه‌ای که ملک در آن قرار دارد را از لحاظ خوب بودن منطقه و یا بدنام بودن که اصطلاحا به آن ” بالاشهر و پایین شهر ” می‌گویند مورد سنجش قرار می‌دهد و این یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت ملک است.

تاثیر مصالحی که در ساخت ساختمان استفاده می‌شود بر روی قیمت ملک

نوع مصالح و موادی که در ساختمان به کار برده می‌شود، در قیمت گذاری املاک تاثیر گذار است. به عنوان مثال مصالح بتنی، فلزی یا … .  برای اینک متوجه نوع مصالح به کار رفته در ساختمان شوید، باید از کارشناسان این زمینه کمک بگیرید. توجه داشته باشید که اینکه مصالح خارجی باشد و یا ایرانی در قیمت گذاری خانه تاثیر دارد.

تاثیر تعداد واحدهای موجود در یک ساختمان روی قیمت ملک

هر قدر جمعیت در یک ساختمان کمتر باشد، به نسبت سر و صدا در آن کمتر است، دردسرهای مشترک بودن انشعابات آب، برق و گاز نیز کمتر خواهد بود و این یکی از عوامل مهم در قیمت گذاری املاک یا ساختمان است. تک واحد بودن در هر طبقه از ساختمان، یکی از دلایل گران بودن آن ساختمان به حساب می­آید.

تاثیر چند بر بودن ملک در قیمت گذاری آن

چند بر بودن خانه یعنی اینکه خانه از چند جهت دید داشته باشد؛هر چه تعداد بر خانه بیشتر باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر خاک منطقه روی قیمت گذاری ملک 

هر قدر خانه در زمینی بنا شده باشد که درجه استحکام خاک آن بیشتر باشد قیمت بالاتری دارد. برای سنجش این عامل باید از متخصص خاک شناسی کمک گرفت؛ چون هر کسی نمی‌تواند استحکام خاک را متوجه شود.

تاثیر نمای بیرونی روی قیمت گذاری ملک

منظره ای که ملک در آن واقع شده است نیز یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت گذاری املاک است؛ افراد باید توجه داشته باشند که فقط به نمای خانه توجه نکنند؛ به عنوان مثال واحدی که در طبقه چهارم و با چشم انداز خوب بنا شده ولی بدون آسانسور است، حتما قیمت پایین تر از واحدی دارد که در طبقه اول و با چشم انداز معمولی بنا شده است.

نوع معماری به کار رفته در طراحی داخلی ملک

معماری داخلی یکی از عواملی است که هر کسی به آن اهمیت می‌دهد؛ زیرا در زیبایی خانه تاثیر بسزایی دارد. معماری شیک و به روز طرفداران بیشتری به خود جلب می­کند. در معماری باید طراحی خانه طوری باشد که بتواند رفاه و آسایش را برای ساکنین فراهم آورد. طراحی داخلی مانند استفاده از طرح دیوار، کف، کابینت‌ها، شیرآلات، سرویس بهداشتی و … در تعیین قیمت ملک نقش زیادی دارد.

تاثیر قرارگیری ملک نسب به خیابان‌ها و مسیرهای اصلی

موقعیت ملک بسته به مناطق عبور و مرور شهری می‌تواند تاثیر زیادی را در قیمت گذاری املاک داشته باشد؛ به طور مثال ملکی که در نزدیکی ایستگاه مترو ساخته شده است، به نسبت قیمتی بالاتر از ملکی دارد که دور از ایستگاه مترو یا خیابان‌های اصلی ساخته‌ شده‌اند.

نورگیر بودن در قیمت ملک تاثیر دارد

بیشتر ما خانه‌هایی را ترجیح می‌دهیم که نور بیشتری داشته باشند ولی در این بین افرادی هستند که خانه‌های کم‌نورتر را بپسندند.

منطقه‌ای که در آن خرید و فروش ملک رونق دارد

فروشنده می‌تواند بر اساس منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده و معاملات زیادی در آن انجام می‌شود، قیمت ملک خود را افزایش یا کاهش دهد.

احتمال وجود گسل‌های زلزله در منطقه مورد نظر

در برخی از مناطق گسل‌های زلزله وجود دارند و در اصطلاح زلزله خیز هستند. بنابراین این مورد در قیمت گذاری املاک نیز تاثیر دارد و باید قبل از خرید خانه از طریق کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

ملکهایی که ساختمان ضد زلزله دارند قیمت بالاتری دارند .

اکنون در تهران وسایر کلان شهرها ،قیمت گذاری مسکن از فاکتورهای دیگری نیز تبعیت می کند که از جمله آنها می توان به تعداد آپارتمانها و ساختمانهای نوساز محله و نمای ظاهری ساختمان مورد نظر اشاره کرد.

قیمت خانه مانند آب و هوا از محلی به محل دیگر متفاوت است بنابراین، قبل از فروش خانه باید بفهمید که برای خانه های مشابه با خانه شما در آن محله چه قیمت هایی پیشنهاد می شود. قیمت های سال گذشته ، شش ماه گذشته ،سه ماه گذشته و قیمت های فعلی را بررسی کنید.قیمت ها در حال افزایش است یا کاهش؟ و چقدر؟ چه مدتی است که این خانه ها برای فروش گذاشته شده اند؟ اگر زمان زیادی در بازار هستند، چه اندازه وابسته به فصول مختلف سال هستند؟ در بیشتر مناطق بهار و تابستان فروش ملک رونق می یابد. این موارد به شما یک تصور روشن از قیمت های محلی و آنچه که از یک محله بخصوص انتظار دارید، ارائه می دهد. قیمت های پیشنهاد شده را یادداشت کنید و یک لیست قیمت تهیه کنید . همچنین اختلافات قیمتی را نیز یادداشت کنید .

قیمت گذاری راهبردی

اگر به هر دلیلی نیاز به فروش فوری خانه یا آپارتمان خود داشتید از روش «قیمت‌گذاری راهبردی» استفاده کنید؛ در این روش به جای اینکه هر چند وقت یک‌بار به مشاور املاک رفته و از مبلغ فروش خانه و آپارتمانتان کم کنید، در همان ابتدای امر یک تخفیف خوب و منصفانه در نظر بگیرید.

اگر شما خود اقدام به فروش می کنید و می خواهید سریعتر این کار انجام شود، نصف هزینه کمیسیون را از قیمت فروش کسر کنید . نرخ استاندارد کمیسیون نیم درصد است. 

در صورتی که در مورد چگونگی ارزشیابی قیمت مسکن در ایران نظری دارید در زیر آن را عنوان کنید تا دیگران از آن استفاده کنند بلکه گره گشا باشد . با تشکر


   نظر و یا پیشنهاد شما در مورد چگونگی ارزشیابی قیمت مسکن

شماره همراه و ایمیل فقط جهت اطلاع رسانی از پاسخ می باشد و نمایش داده نخواهد شد.


  • سینا شنبه، ۲۸ دي ۱۳۹۸ - ۱۳:۷

    آقا حتما قبل از خرید یا اجاره ملک , خونه های مشابه رو نگاه کنید و قیمت بگیرید الان این کار خیلی راحت شده سایت هایی شبیه همین سایت این کارو انجام میدن و این باعث میشه که مشاورین نتونن با مالک توانی در بالا بردن قیمت بکنن


    ایران فایل اسکان شنبه، ۲۸ دي ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷

    درود بر شما